Meta Quest Pro er et usædvanligt dyrt headset, der er prissat til 14.000 kroner. Dette inkluderer nye funktioner til VR og mixed reality.
Meta Quest Pro, der tidligere blev teaset som “Project Cambria”, debuterede under en Meta Connect-livestream den 11. oktober 2022. Forudbestillinger åbnede umiddelbart efter begivenheden, med løfte om udsendelse af ordrer fra den 25. oktober.
Quest Pro er Metas mest kraftfulde VR-headset til dato – det er ligeledes virksomhedens dyreste VR-headset. Med et prisskilt lydende på 14.000 kroner, er Meta Quest Pro næsten fire gange dyrere end Quest 2 headsettet.
Tidligere leaks antydede, at Meta også ville frigive to budgetorienterede headset, men indtil videre er ikke officielt meldt ud.
Fokus på langvarig brug
Fjernarbejde en stor rolle i Mark Zuckerbergs vision om metaverset, og derfor dette også været blandt fokusområderne på Meta Quest Pro VR Headsettet
Meta Quest Pro VR Headset inddrager et nyt “afbalanceret og ergonomisk” design. Kendetegnet ved dette nye design er en buet batteribagside, som er placeret på bagsiden af Quest Pro hovedremmen. Det hjælper med at fordele Quest Pro’ens vægt mere jævnt – enhedens vægt er desværre stadig uoplyst af Meta.
Quest Pro bruger også en 40% tyndere optisk stack, som er et marketingsbegreb, som dækker over, at dens linser er meget kompakte, så headsettet ikke stikker for langt ud fra dit ansigt.
Derudover dækker Quest Pro ikke helt dine øjne. Der er et lille hul omkring headsettets synsfelt, så i modsætning til et par beskyttelsesbriller presses det ikke mod dit ansigt, mens du har det på. (Meta Quest Pro inkluderer to “light-blockers/lysblokkere”, som du kan bruge til at eliminere dette ”hul”.)
Disse forbedringer udvides til Quest Pro-controllere, som er redesignet for et mere ergonomisk greb. Og selvfølgelig inkluderer Meta en opladningsdock med Quest Pro. Denne opladningsdockingstation fremkommer kompakt, så den ikke fylder for meget rent visuelt.
Meta Quest Pro VR controllere indstiller sig selv
Mens Oculus Quest (eller Meta Quest) controllere er ret så avancerede, favner de også at være ret så primitive. Her taler vi ikke om AA-batterierne (som i øvrigt holder længere end genopladelige). Her hentyder vi til sporingsmetoden
Oculus Touch controllere, som de kaldes, bruger to IR-ringe til at kommunikere med dit headset. Men dit headset skal kunne “tracke” disse ringe for at vide, hvor dine controllere er placeret. Hvis du for eksempel placerer controllerne bag din ryg, kan systemet ikke registrere dem.
Quest Pro løser dette problem med selvsporende controllere. Ifølge Zuckerberg er disse controllere “basically their own computers”, da de hver indeholder et Snapdragon 662 chipsæt. Takket være disse fremskridt tilbyder controllerne et 360-graders bevægelsesområde plus forbedret haptik og berøringssensorer.
Men den største ændring af controllerne er stylus support. Dette skulle eftersignende være integreret fordi det at skrive i VR føles tættere på at skrive, som vi kender det fra det virkelige liv – kobl en stylus til dine controllere, og du får herefter mulighed for at skrive på enhver form for overflade, såsom et skrivebord eller en væg (du kan også skrive i luften). Uanset hvad du skriver vil dukke op i dit VR-miljø.
Læs også: Nye PS5 konsoller opdaterer med 6nm Oberon Plus
Quest Pro kan ligeledes spore dine hænder, når du ikke bruger controllere. Men Meta har ikke specificeret, hvordan Quest Pro hardwaren forbedrer håndsporing.
Meta Quest Pro tilbyder forbedret billedkvalitet. Vi kender endnu ikke den nøjagtige opløsning, men det skulle tilbyde 37% større pixeltæthed sammenlignet med Quest 2. Meta Quest Pro bruger inddrager en lys dæmpning for at kunne arbejde med 75% yderligere kontrastforhold.
Quest Pros forbedrede pixeltæthed opnår to ting. For det første giver det dig smukkere grafik. Men som Zuckerberg bemærker, forbedrer det også læsbarheden af tekst, mens du befinder dig i et VR-miljø. Dette er især vigtigt, når du bruger passthrough til at se objekter i den virkelige verden i VR.
Og passthrough får en kæmpe opgradering med Quest Pro. Takket være højopløselige kameraer kan Quest Pro levere fuldfarve-scale passthrough-video med øget farvedybde og farvekvalitet.
Det er endnu uvist, hvordan app-udviklere vil udnytte Quest Pro’s fuldfarve-passthrough-funktion.
Disse nye funktioner er aktiveret af en Snapdragon XR2+ processor, som omfatter 12 GB RAM. Ifølge Meta er det nye chipsæt 50 % kraftigere end Quest 2’s Snapdragon XR2 chipset, og kører med en meget højere (dog uspecificeret) effektivitet.
En af de mest interessante arbejdsfokuserede funktion er sporing af ansigtsudtryk. Quest Pro bruger fire kameraer til at spore dine øjne og mund. Når du laver et ansigt i den virkelige verden, oversættes det til din virtuelle avatar og tilbyder endnu et kommunikationslag, der virker mest nyttigt, når du socialiserer eller samarbejder med andre.
At arbejde i VR burde være meget mere “fornøjelig” på Quest Pro. Men fancy hardware betyder ikke noget, hvis der ikke er nogen apps. Og det er derfor, Meta brugte Quest Pro-lanceringen til at annoncere et par partnerskaber.
Nye apps from Microsoft og Adobe
Meta samarbejder med Microsoft for at optimere Quest Pro’s anvendelighed i et virksomhedsmiljø. Virksomhederne vil tilbyde Microsofts 365 suite af apps på Quest Pro, plus Microsoft Teams, Windows 365 og Xbox Cloud Gaming.
Adobe arbejder også på en Quest Pro-app – Substance 3D Modeler. En app, der lader dig designe 3D-modeller, mens du er i VR.
Og for at udvide mulighederne i Horizon Workspace udvikler Meta et nyt samarbejdsmiljø kaldet Magic Rooms. Disse virtuelle rum giver dig mulighed for at dele værktøjer og arbejde med andre på samme projekt. Deltagerne behøver ikke at være i VR.
Kilde & Billedrettigheder: Meta, CNBC