amd fsr

Hvad er AMD FSR og hvordan bruger man det?

På Computex 2021 tidligere på måneden lancerede AMD FidelityFX Super Resolution, en ny rumopskaleringsteknologi, der sigter mod at levere en spiloplevelse i høj kvalitet med tilhørende høj opløsning.

Udråbt som konkurrent til NVIDIAs DLSS 2.0 vendte AMD mange hoveder, da denne teknologi fik meldt sin ankomst. Nu er AMD FSR endelig lanceret, og ifølge de nuværende benchmarks ser det ganske imponerende ud. Inden vi dykker ind i om AMD FSR matcher DLSS, tager vi et spadestik ned i teknologien bag AMD FSR.

AMD FSR (FidelityFX Super Resolution): Forklaret!

Vi stiller skarpt på, hvad AMD FSR er, hvordan FidelityFX Super Resolution fungerer, og hvordan man udnytter det i understøttede spil.

Hvad er AMD FSR?

AMD FidelityFX Super Resolution er AMDs version af en billedopskaleringsteknologi, der har til formål at forbedre en gamers samlede oplevelse. AMD FSR blev lanceret som den nyeste effekt i AMD Fidelity FX Suite, virksomhedens open source-billedkvalitetsværktøj til spiludviklere, og opskalerer blandt andet kanterne på objekter i spillet for at skabe en illusion af en højere gengivelsesopløsning, mens du spiller på en lavere opløsning.

Kilde: AMD

Ifølge to AMD’s officielle blog:

“With FidelityFX Super Resolution, gamers can expect to get on average 2.4x the performance when running at 4K in “FSR Performance” mode in select titles.”

Derudover kan vi glædes over, at AMD FSR vil være tilgængelig på pc såvel som næste generations konsoller, inklusive Xbox Series S / X og PS5.

AMDs FSR er virksomhedens direkte konkurrent til NVIDIA DLSS, en anden populær opskaleringsteknologi, der bruger sine egne metoder til at opnå lignende resultater. Imidlertid, og skønt teknologierne ligner hinanden, adskiller teknologierne sig fra hinanden (mere om dette nedenfor).

Vil AMD FSR forbedre mit gameplay?

Det helt korte svar er ja! Da AMD FSR sigter mod at levere teksturer med højere opløsning og bedre framerates uden at pålægge en tung belastning på GPUen, og gamerne vil se en stigning i ydeevne i FSR-understøttede spil (se listen nedenfor). Virksomheden testede FSR-teknologi i populære spil som Godfall, The Riftbreaker og andre på Radeon RX 6900 XT. Du kan tjekke præstationssammenligningen, når AMD FSR er slukket og tændt ved hjælp af nedenstående skema:

Kilde: AMD

Lad os bruge et eksempel – Lad os sige, at du spiller et spil på en 4K-skærm med outputopløsningen indstillet til 4K og FSR slået til. Afhængigt af den valgte tilstand vil teknologien sikre, at spillet kører med en lavere opløsning internt (f.eks. 1080p), og FSR rekonstruerer og opskalerer det outputbillede, der er tæt på at ligne 4K.

På denne måde får du 4K-lignende spiloutput med højere frames, og dit grafikkort behøver ikke knokle helt så hårdt. Tilsvarende, hvis du spiller på 1080p-opløsning, kan du få kvalitet op til 1440p, alt imens du ikke stresser din GPU.

Kilde: AMD

Når det kommer til tilpasning, giver AMD FSR dig mulighed for at vælge mellem fire kvalitetstilstande afhængigt af dine behov. Disse tilstande er Ultra Quality, Quality, Balanced og Performance.

Ultra Quality-tilstanden booster in-game frames i spillet, samtidig med at du opnår den nærmeste opløsning og bedste detaljegrad til den såkaldte native opløsning. Outputopløsningen vil dog være lidt lavere sammenlignet med det, du indstiller. Så i tilfælde af 4K-opløsning, som er 3840 x 2160, gengives FSR ved 2954 x 1662 ved Ultra Quality.

Kilde: AMD

Opløsningen fortsætter med at gå ned, når du vælger andre tilstande som Balanced og Performance. Du får stadig højere frame rates, men mindre billedkvalitet, da FSR har mindre inputdata at arbejde med. Ikke desto mindre vil FSR fungere godt med lavere opløsninger og dermed være en velsignelse for brugere med ældre GPU’er (især under den igangværende globale chipmangel).

Nu hvor vi har gennemgået kernen i, hvad AMD FidelityFX Super Resolution er, dykker vi ned i, hvordan det fungerer.

Hvordan fungerer AMD FSR?

AMD FSR anvender en “banebrydende algoritme”, der tager billedet gengivet med en lavere opløsning end den oprindelige opløsning, der er indstillet af spilleren, og sætter det gennem to gennemløb (forklaret nedenfor). Det sørger for, at output er poleret og ser identisk ud med den oprindelige opløsning.

Det første pass kaldes Edge-Adaptive-Spatial Upsampling (EASU). EASU er en kantrekonstruktionsalgoritme, der forsøger at genskabe og opskalere billedinput til en højere opløsning.

Det andet pass kaldes Robust Contrast Adaptive Sharpening (RCAS), og det ekstraherer pixeldetaljer i det opskalerede billede og skærper det yderligere og derved forbedrer klarheden. Begge processer sker samtidigt under spillets grafiske pipeline, så resultaterne bliver øjeblikkelige.

Hvordan adskiller AMD FSR sig fra NVIDIA DLSS?

En af de største forskelle mellem NVIDIA DLSS og AMD FSR er kompatibilitet. DLSS bruger en metode kaldet Temporal Upscaling, der er afhængig af kunstig intelligens (AI) og neurale netværk. DLSS indsamler data fra flere frames og kombinerer dem til en ved hjælp af AI på dedikerede tensor-kerner til stede på sine RTX GPU’er. Disse dedikerede kerner er dog kun til stede på NVIDIA RTX GPU’er og er derfor proprietære. Det betyder, at DLSS er begrænset til NVIDIA RTX 20- og 30-serie grafikkort.

AMD FSR vil derimod være tilgængelig på et væld af kompatible grafikkort, der spænder fra den gamle Radeon RX 460 til AMDs nyeste Radeon RX 6000-serie. Men den største overraskelse her er, at FSR også vil være kompatibel med NVIDIA-kort, startende fra 10/16 serien til den nyeste RTX 30-serie. Så ejere af GeForce GTX 1070-grafikkort, der var frustreret over ikke at have DLSS, kan nu se frem til AMDs nye opskaleringsteknologi.

Kompatibiliteten med NVIDIA GPU’er er muliggjort, fordi FSR fungerer på processorems shader-level. AMD FSR indsamler ikke data fra flere frames eller er afhængig af AI og fokuserer i stedet på spartical opskalering. Desuden betyder det, at udviklere finder implementering af FSR i spil meget lettere på grund af færre dataindgange.

AMD FSR vs NVIDIA DLSS 2.0: Hvilken er bedre?

Mens AMD FSR forbedrer den visuelle kvalitet og den samlede performance, viser tidlige benchmarkresultater, at det ikke helt er den DLSS-killer, det blev udråbt til at være, og med god grund. Som vi forklarede ovenfor, er NVIDIA DLSS 2.0 en markant anderledes teknologi og anvender langt mere sofistikerede midler til at opskalere indhold.

Mens FSR bruger det kildebillede, det modtager for at opskalere indhold, har DLSS et arsenal af forskellige metoder som bevægelsesvektorer og tidsmæssig feedback fra tidligere frames. NVIDIA har også en unikt udviklet AI, der bruger 16K-billeder til at give gamere en oplevelse af høj kvalitet. DLSS leverer bedre billedopløsning, der næsten ikke skelnes i forhold til AMD FSR. Da NVIDIA melder RTX 3050 og RTX 3050Ti bærbare GPU’er på vej, understøtter flere produkter på markedet nu DLSS-teknologi.

Læs også: Hvornår får min pc Windows 11 opdateringen?

Nylige benchmarks for spil som Godfall og Riftbreaker viser, at FSR gør outputbilledet skarpere og klarere, hvilket kan ses under spil. Der er lejlighedsvis slør og motion blur i spil, når man virkelig presser FSR til sine grænser for maksimal ydeevne, der ikke er til stede i DLSS. Husk, at FSR blev afsløret for nylig, så det vil tage et stykke tid, før detaljerede benchmarks er tilgængelige.

Gamere uden DLSS, der ønsker at finde den perfekte balance mellem at køre et spil så smooth som muligt og med bedre teksturer, bør kraftigt overveje at bruge FSR på deres pc.

Hvordan aktiverer eller deaktiverer jeg AMD FSR?

Du behøver ikke gøre noget specielt for at aktivere AMD FSR. Du behøver ikke at tilpasse nogen indstillinger fra Radeon Graphics-softwaren på din pc. Bare sørg for at installere de nyeste drivere til din kompatible GPU. Åbn derefter ethvert understøttet spil, og gå til grafik- eller videoindstillingerne. Her finder du den nye “AMD FidelityFX Super Resolution” -indstilling. Vælg en af de fire tilstande, vi har nævnt ovenfor, og nyd en super-smooth og high-fidelity spiloplevelse

Liste over spil, der understøtter AMD FSR (nuværende og kommende)

I skrivende stund er der kun 7 spil, der i øjeblikket understøtter AMD FSR (FidelityFX Super Resolution) -teknologi på pc. Disse spil er som følger:

  • Anno 1800
  • Godfall
  • Evil Genius 2
  • Kingshunt
  • Terminator modstand
  • Riftbreakeren
  • 22 Racing Series

Her er nogle kommende spil, der understøtter AMD FSR:

  • Asterigos
  • Baldur’s Gate 3
  • DOTA 2
  • Edge of Eternity
  • Far Cry 6 (tjek gameplay-traileren sammen med andre spil annonceret på E3 2021)
  • Farming Simulator 22
  • Fortalte
  • Myst
  • Necromunda: Hyret pistol
  • Resident Evil Village
  • Sværdmand Remake
  • Vampire the Masquerade: Bloodhunt

Desuden har AMD indgået et samarbejde med over 40 spiludviklere, så forvent flere spil til at understøtte FidelityFX Super Resolution snart.

Kilde: AMD

AMD FSR-understøttede GPU’er

Følgende grafikkort understøtter AMDs FidelityFX Super Resolution-teknologi lige nu. Vi opdaterer nedenstående liste, hvis AMD beslutter at bringe FSR-support til flere GPU’er eller tilføjer nye kort til sin portefølje.

  • Radeon RX 6000 / 6000M-serien
  • Radeon RX 5000 / 5000M-serien
  • Radeon RX Vega Series
  • Radeon RX 500-serien
  • Radeon RX 480/470/460
  • Ryzen 2000-serie CPU’er med Radeon GPU’er
  • Nvidia RTX 30-serien
  • Nvidia RTX 20-serien
  • Nvidia GTX 10/16 serien

Bortset fra Radeon og NVIDIA-grafikkort vil AMD FSR også være tilgængelig på næste generations konsoller, inklusive.

Læs også: Windows 11 annonceret: Alt du skal vide

For dem der er begejstrede for AMD FSR men ikke kan finde deres yndlingsspil på ovenstående liste, væben dig med tålmodighed. AMD har startet en survey, hvor du kan udfylde en kort formular der beder om FSR-support til op til tre spil. Hvis nok folk indsender ønske om det samme spil, vil AMD flytte det op på listen og bringe FSR hurtigere ind i spillet end i andre titler. Så udfyld denne officielle formular og indsæt dine yndlingsspil for en forbedret spiloplevelse.

Kilde & Image credit: AMD

Be Social!